dijous, 9 de maig de 2013

El Govern protegeix dos dibuixos Gaudí

El Govern de la Generalitat ha inclòs aquesta setmana al catàleg de Béns Culturals d'Interès Nacional els dos únics dibuixos que es conserven del projecte final del que havia de ser l'església de la Colònia Güell (Santa Coloma de Cervelló) fets per Antoni Gaudí. Es tracta de dos exemplars fets amb carbó i aquarel·la, de 59 x 46 i 61 x 47 centímetres.

Al 2012, van estar a punt de ser subhastats per la casa Balclis de Barcelona amb un preu de sortida de 275.000€, però una denúncia a darrera hora de Joan Rosell, rector de la cripta Güell,  va fer que els Mossos d'Esquadra ho impedissin. Rosell considerava que els dibuixos eren propietat de l'Església, malgrat que feia anys havien passat ja a mans privades.

Gaudí els va fer entre 1898 i 1908. Formaven part d'una col·lecció d'esbossos del projecte, que en aquells moments era d'una església. L'obra, però, no es va acabar mai, ja que en morir el comte Güell al 1918, els seus descendents no van voler tirar endavant la resta de l'obra. D'aquesta manera, només es va construir la planta baixa del temple, coneguda popularment com a 'Cripta'. Els turistes poden accedir al terrat del temple, on s'hauria d'haver alçat la planta principal de l'església. Les obres de rehabilitació de la cripta van prendre cura d'indicar en el terra el lloc on Gaudí havia projectat posar-hi les columnes de la nau. Tot i això, els dos dibuixos són els únics testimonis que permeten conèixer amb molts més detalls com havia projectat Gaudí tot el temple.

Els dibuixos de Gaudí ja estan oficialment protegits

Quan va esclatar la Guerra Civil, els habitants de la Colònia Güell van fer una foguera amb matolls i llenya per fer creure que el que realment cremaven eren els objectes litúrgics i la documentació tècnica del projecte a càrrec del taller Gaudí. La veritat era una altra; les coses de l'església les varen ocultar a un passadís subterrani de la cripta mentre que els treballs de Gaudí els desaren al mas can Solé de la colònia. Allà s'hi varen passar dècades amagats... i oblidats!.

Al 1962, el mas va canviar d'amos. Però no va ser fins al 1967 que varen descobrir els 2 dibuixos a la carbonera del mas, molt malmesos per la humitat. La propietària del mas va demanar-ne una autentificació, que va acabar fent Joan Bassegoda, director de la Reial Càtedra Gaudí i un dels principals coneixedors de l'obra de l'arquitecte de Reus. Bassegoda va certificar l'autoria de Gaudí entre 1970 i 1971, de manera que la propietària del mas va acabar venent els dibuixos a un antiquari, que al 1980 els va acabar cedint en herència seu nebot, actual propietari de les peces.

A partir d'aleshores, els dibuixos es van poder veure en públic; van ser exposats per primer cop a la Sala Parés al 1976, amb motiu d'una exposició commemorativa del 50è aniversari de la mort de Gaudí. Els dibuixos també han viatjat a l'estranger; al 1989 van ser exposats al Museu d'Art de Nagoya (Japó) i al 2007, al Metropolitan de Nova York.

Els esbossos, Gaudí els va fer amb carbó i aquarel·la